Publikováno v magazínu Koktejl číslo 11, rok 2014
Čím více zmatku, chaosu, rámusu a křiku tím lépe. Nezbytný je také úsměv, veselí a dobrá nálada. Přesně to jsou hlavní znaky tradičního balijského pohřbu. Smutnění v průběhu nejvýznamnější ceremonie a události v životě Balijců není na místě. A to ani v případě velkolepého královského pohřbu. Fascinující Pelebon Ceremony slouží k očistě a navrácení pěti elementů formující život zpět do vesmíru. Těmito pěti elementy jsou: 1. Pertiwi (půda, pevná látka = kosti, maso a zuby, 2. Apah (voda = krev, slzy, sliny, hlen sliz), 3. Teja (paprsky, světlo = lidská aura, oční paprsky), 4. Bayu (vítr, vzduch = dech a energie), 5. Akasa (prostor, plocha = éter).
![](https://www.adamlelek.com/adamlelek/wp-content/uploads/2020/11/03-Královská-pohřební-ceremonie-Adam-Lelek.jpg)
Královská pohřební ceremonie se odehrává ve vznešeném královském městě Ubud. Nejen palác Puri Agung Ubud je v tento významný den pestře vyzdoben. Vzhledem k vysokému postavení zesnulé příslušnice královské rodiny Tjokardy Istri Sri Tjandawati se jedná o ceremonii nesmírně velkolepou, a tudíž i nákladnou. Měsíc a půl dlouhé přípravy vrcholí. Na poslední cestu zesnulou doprovázejí tradiční cinkavé zvuky gamelanu, vůně santalových tyčinek linoucích se vzduchem, samotný král s ostatními příslušníky královské rodiny i dav několika tisíců lidí. Všichni jsou oblečeni do tradičního slavnostního sarongu. K poctění a naklonění si tamějších mocných bohů je nezbytné odevzdat mnohé obětiny. Košíčky i velké mísy plné rýže, květin, jídla, ovoce, peněz a vonných tyčinek jsou úplně všude. Obětiny mají na Bali různorodou podobu. Jsou jimi i tradiční rituální tance doprovázené gamelanovým orchestrem. Ani na této významné ceremonii proto nesmí chybět ti nejlepší tanečníci odění v pestrobarevných kostýmech. Nejdůležitější osobou celého dne je kněží, který dokáže komunikovat s bohy. V průběhu celého dne tak vykoná několik důležitých rituálů.
![](https://www.adamlelek.com/adamlelek/wp-content/uploads/2020/11/09-Královská-pohřební-ceremonie-Adam-Lelek.jpg)
![](https://www.adamlelek.com/adamlelek/wp-content/uploads/2020/11/07-Královská-pohřební-ceremonie-Adam-Lelek.jpg)
![](https://www.adamlelek.com/adamlelek/wp-content/uploads/2020/11/12-Královská-pohřební-ceremonie-Adam-Lelek-1.jpg)
Tělo zesnulé je přeneseno do devíti poschoďové věže, tzv. bade, vysoké 25 metrů. Bade je vyzdobena nádhernými balijskými ornamenty, květinami, blyštivými zrcadlovými střípky, pestrými látkami a také tradičními maskami s vytřeštěným pohledem. Ty dle místní tradice odhání zlé démony. Výška bade symbolizuje vysoké společenské postavení nebožky. Těžkou rakev do její druhé třetiny po strmém a vrtkavém bambusovém schodišti vynáší a posléze opět snáší celkem patnáct mužů. Lístkovým zlatem zdobená rakev je zahalena do sametu a hedvábných šátků. Místem kremace je nedaleký chrám Pura Dalem. K přenesení věže bade a také lembu, tedy 7,5 metru vysokého sarkofágu ve tvaru buvola určeného ke kremaci, je zapotřebí přes 160 silných mužů. Muži nesoucí bade a lembu cestou do chrámu neustále běží, zmatečně kličkují, otáčí se a s věžemi natřásají. Všichni v průvodu křičí a vytvářejí zmatek. To proto, aby zmátli zlé démony, kteří mají špatný orientační smysl. Ani duše zesnulé díky hluku a chaosu v celém průvodu již nenajde cestu z Ráje na Zemi, kde by mohla pozůstalé rušit.
![](https://www.adamlelek.com/adamlelek/wp-content/uploads/2020/11/15-Královská-pohřební-ceremonie-Adam-Lelek.jpg)
![](https://www.adamlelek.com/adamlelek/wp-content/uploads/2020/11/13-Královská-pohřební-ceremonie-Adam-Lelek.jpg)
![](https://www.adamlelek.com/adamlelek/wp-content/uploads/2020/11/16-Královská-pohřební-ceremonie-Adam-Lelek.jpg)
Po pěti hodinách důležitých rituálů, ceremonií, tanců a obětin je tělo spáleno mocnými plameny. Za přítomnosti pouze příslušníků královské rodiny je popel rozptýlen do moře. Duše prošla všemi třemi fázemi očisty (země, oheň, voda) a je konečně osvobozena.
![](https://www.adamlelek.com/adamlelek/wp-content/uploads/2020/11/18-Královská-pohřební-ceremonie-Adam-Lelek.jpg)